Recept - matlagning

onsdag 30 november 2011

Parera mera

Livet går vidare. Har de senaste dagarna gett mig fan på att inte låta ätstörningen störa min naturliga rytm och har tvingat i mig mellanmål och ordentliga luncher och frukostar över tvåhundra kalorier. Hungerskänslorna är lynniga, kommer och går som de vill och min säkraste indikation på hunger nu är ångesten som följer. Känslan av uppgivenhet, paniken inför alla små val, stressen som uppstår inför minsta press, hjärtat som slår snabbare vid minska tecken på nederlag.

Med lite blodsocker i omlopp fungerar jag som jag ska och jag borde inte glömma det. Något jag försökt bortse från under den senaste tiden, i ständig rädsla för att vågens dömande siffror ska krypa uppåt 48 igen. Såpass rädd, att jag ligger på gränsen jag helst inte ska gå under, för jag borde verkligen inte trilla ned till 45 och nedåt igen. Det blir inte fint, bara skevt och konstigt och inte alls som jag förväntar mig. På gymmet idag äcklades jag lite över de nya bebishår som pryder mina överarmar. Fingertopparna mot nacken, små, tunna bebishår som skriker UNDERNÄRD till mig i pausen på 15 repetitioner, 4 reps.

Börjar kanske bli lite stabilare nu. Till sist. Bakade lussekatter igår, åt en tillsammans med en pepparkaka, helt utan påverkan, eller ångest för den delen. Lussekatter är inte så sockerstinna, det är ju inte värre än en bit bröd. Det är inte ofta det blir så nu för tiden. Det mesta ätandet sker under andra former, i tryggheten, omsluten av kärlek och andra väggar än de där hemma, där ätstörningstankarna är mycket svagare. I en miljö där allt inte är så farligt och stort som annars. Ett tag blev det lite för mycket bira-brajj men nu är kölen rättvänd och balansen återfunnen igen. Förnuftet finns alltid där, lika starkt i teorin, men inte lika starkt i praktiken. Frustrationen över att veta men inte kunna handla efter sitt förnuft. Det tar kraft, men jag ska fan inte ge upp. Jag har varit bättre än såhär. Ana ska inte få övertaget.

4 kommentarer:

  1. sv: haha okej, där är lite sant! :)

    SvaraRadera
  2. din sjukdom kontrollerar dig mer ifall du ger den ett namn.

    SvaraRadera
  3. Tack för de fina orden! Jag vill så gärna ta åt mig, men så ser jag min stora mage och kan inte alls tro att jag skulle vara smal... Samtidigt, en logisk tanke: du är två cm längre än mig och väger underfär det samma. Vikten/måtten säger att du är LITE smalare än mig och jag tycker att din kropp är SKITSNYGG!! Och denna lilla skillnaden kan väl knappast skilja en "padda" från en svan? Om du förstår?

    Jag har även svårt för att se hur du inte kan se samma fina kropp som jag ser. Det känns så tragiskt att du som är så vacker inte kan se det själva... :/

    Hur är det med dig i övrigt? Går livet bra? :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för att du vågade ge länken till mig! Dina matbilder är suveräna! Självlart såg jag länen till din vanliga blogg också, du är ju supersöt! Älskar ditt hår :) Och din pojkvän verkar göra dig mycket gott, lyssna och ta åt dig av alla fina ord han säger! :)

    Oj detta blev visst en kommentar fylld av komplimanger... Men jag menar verkligen varenda ord! Jag ska även se till att träna på att titta på min kropp och försöka se hur den SER UT, och försöka undvika ätstörnings-tankarna kring kroppen...

    Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera