Recept - matlagning

torsdag 30 september 2010

är det Ana som bor i mina speglar?

Mattelektion och allt går som en dans. Sitter och känner mig så fruktansvärt löjlig för att jag låter tvåhundrafemtio extra kalorier fördunkla mitt sinne. Förundras varför jag ens sitter och blir påverkad av det. Mitt förnuft säger; det var bara några chokladbitar, det kunde du lika gärna ha ätit ikväll, vilket du förmodligen behövt för du har mensvärk, det gör ingen skillnad, men Ana säger; fy fan vad onödigt, och båda pratar i mun på varandra. Stör min koncentration. Sluter ögonen, försöker få tillbaka koncentrationen. Jag undrar verkligen varför jag ens låter de små obetydliga chokladbitarna ens lämna ett spår i mitt minne.

Lika förundrad blir jag över speglarna. Var hos pojkvännen igår, och det är lika sjukt varenda gång. Jag fastnar varje gång jag går förbi speglarna där för jag blir så fascinerad. Jag ler mot min spegelbild, för min silhuett är smalare där, höftbenen syns mer, lagom mycket, fint, det är så jag vill se ut. Det är så jag vill känna mig. Lagom smal. Hemma ser jag ut som jag känner mig. DEt är oftast: Inte tjock i den bemärkelsen att jag skulle definera mig som tjock om jag såg mig utifrån, men enligt mina krav på mig själv. Ungefär lika krångligt som det låter.

6 kommentarer:

  1. Speglar hemma och i t ex skolan är hemska. Speglar hos andra (eller provrum) är ibland okej, men oftast inbillar jag mig väl bara att jag faktiskt ser "okej" ut. Omöjligt...

    Beror ju alltid på vilka man jämför med. Om man umgås med nån som är väldigt mullig och sedan ser sig själv blir man bara nöjd. Men hemma är det ju kört. Verkligen ...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att jag ser smalare i en av våra speglar hemma, det är ju konstigt.. kanske har man sett sig smal i den en gång och i de andra förväntar man sig att man är stor och då ser man stor ut fast man inte är det. :s
    du klarar det här erika! kram<3

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att du någon dag blir frisk. Men eftersom jag ej känner dig så skickar jag lite styrkekramar istället! Ha de så bra, kram!

    SvaraRadera
  4. Jag vet hur det känns. Hemma ser jag benig och hemskt ut. I provrum ser jag utmärglad ut. Hemma hos pojkvännen ser jag smal och vacker ut.
    Jag ser inte likadan ut någonstans. Det är spegelspöken.

    Eller ljussättning, snarare.

    SvaraRadera
  5. Jag har haft ätstörningar i tio år och ville bara säga en grej som underlättade min väg till bättring. Släng vågjäveln åt helvete. Ställ dig aldrig mer på en våg. Det triggar bara sjukdomen och håller dig kvar i helvetet istället för att röra dig framåt, mot det som är bra i livet. Du är VÄRD allt annat än siffrorna på den där vågen.

    SvaraRadera