Recept - matlagning

söndag 10 oktober 2010

egentligen.

Egentligen kan vi bli precis vad vi vill. Vi har lika stor chans att uppfylla våra drömmar som alla andra. Om inte lite mer. Vi är intelligenta. Vi är smarta nog att fatta att vi bryter mot all logik. För varför skulle vi annars med vilje bryta ned det bästa verktyget vi någonsin kommer ha - vår hjärna. Varför skulle vi annars stöta bort våra vänner, ta avstånd från en mängd olika situationer, frivilligt gå och träna trots att vi minst av allt vill göra det. Varför skulle vi annars lägga så otroligt mycket onödig energi på något egentligen helt självklart?

Vi vet. Egentligen vet vi. Men förnekelsens vagga är så lockande, och den går inte att komma förbi utan att man låter sig sjunka ned i dess mjuka, ack så falska trygghet. Mörkrets famn ser så inbjudande ut, tills man inser att man är fast. Tills allt som är kvar av en är självförakt, för varför skulle vi annars vara så fruktansvärt hänsynslösa mot oss själva? Tanken har slagit mig så många gånger nu. Varför är jag så jävla hänsynslös mot mig själv?

För vad vill vi ha ut av det här? Vi får inte ut någonting. Bara tvång, beslutsångest, bara en massa käppar i hjulen på en slirig grusväg med tusentals gropar. Möjligtvis får vi en grym förmåga att hantera procenträkning - men är det det vi vill?

Har märkt att en mer filosofisk sida av mig vill skrida fram i ljuset, så därför skapar jag en ny kategori idag - Filosoferande.

6 kommentarer:

  1. Finns inte viljan så har vi inget mer att leva för, då kan vi lika gärna dö.

    Men som du säger. Vi kan rikta in viljan på någonting. Fokusera den. Jag fokuserar min på friskheten, på mitt liv med min pojkvän och min framtid. För det är inte mörkret jag vill åt, det har jag insett nu. Det ger mig ingenting.

    Du vet att du kan med, det visar det här inlägget, ju.

    SvaraRadera
  2. Sv; Tack <3
    Pannkakorna var från dagen innan, och så stekte vi dem i smör en gång till. Så det blir dubbelstekt. (sjukt gott för övrigt. En favorit från när jag var liten)

    SvaraRadera
  3. har du viljan så klarar du det!

    SvaraRadera
  4. ja så är det verkligen! och skönt att du är på G trots att det är motigt. se till att blir frisk som en överförfriskad nötkärna nu! haha där uttryckte jag mig nog lite konstigt. men det jag menar är att jag tror att man måste satsa 100%. genom att jag inte tog riktig hjälp när jag ville bli frik från anorexi, blev jag aldrig riktigt frisk utan hamnade i UNS som sedan blev bulimi.

    lycka till!

    SvaraRadera
  5. sv: jag förstår precis hur du menar, men det är så svårt, man tänker jämt att hon kan äta men inte jag för jag går upp i vikt av att bara kolla på när dom andra äter.
    Jag har ångest över typ all mat, men inte godis, eller jo men inte på Söndagar, och det tycker jag är jävligt konstigt, men jag är konstig..

    SvaraRadera