Recept - matlagning

torsdag 2 december 2010

the art of relaxing

En stunds paus. Fryser inte ens. Med sorgsna gitarrslingor i öronen och rester av gårdagen i kroppen infinner sig ett lugn, så olikt min normala sinnesstämning, men så skönt. Mjukt och fint. En natts sömn utan en timmes föregående tankeverksamhet upphöjt i sig själv tusen gånger. Jag bara blundade, sjönk in i sängen, sov länge och drömlöst. Kändes inte lika hårt när mobilen som går tre minuter före började ringa 05:35.

Igår blev inte alls som jag planerade. Tänkte baka muffins, köpa julklappar, sitta hemma och mysa. Istället träffade jag ett par kompisar, och för första gången någonsin orkade jag inte överanalysera vartenda ord jag sa och kunde vara mig själv. I alla fall så som jag tror att jag är. Hur vet man det egentligen? Och om jag var det så vet jag inte riktigt om jag gillar hur jag är. Egentligen. Alldeles för pratig och flippad. Istället sparade jag min analyseringsförmåga tills vi satt på en bänk och väntade på tåget, vi hade köpt mat, jag åt en hamburgare och lite godis och lyssnade på ljuden runt omkring och bara var. Alla ljud bäddades in i en baktakt och jag kunde urskilja vartenda steg, ackompanjerat med ett högfrekvent tjutande i öronen. Två timmar senare, julmys med riktig risgrynsgröt. Bra dag.

4 kommentarer:

  1. låter som en riktigt bra och mysig dag :) <3

    SvaraRadera
  2. Njut njut njut <3

    SvaraRadera
  3. Gud vad glad jag blir!! Vet precis hur du menar, när man umgåtts med några och känt att man kan vara sig själv för en stund. Eller diskuterat någonting och känt att man kan sagt precis vad man tycker i frågan utan att skämmas. Det är så skönt och man är nöjd efteråt. Skönt att man inte behöver tänka hela tiden på vad man säger utan känner sig säker! Glad att du haft en bra dag. ♥

    SvaraRadera
  4. sv: tror inte det har så mycket med det att göra, jag hetsar liksom alltid när mitt goda humör brister, oavsett vad jag har ätit tidigare under dagen.
    ):

    SvaraRadera