Recept - matlagning

onsdag 8 december 2010

sammanhang noll

Jag hatar såna här tillfällen. Alla tankar, minnen och känslor slår till på en gång. Så mycket som vill ut, så mycket man vill säga eller skriva, men på pränt kommer absolut ingenting. En osammanhängande röra är det enda resultatet. Och en överväldigande känsla av tomhet. Gåshud och iskalla fingrar trots tjocka lager kläder.

Jag undrar så mycket. Vem jag hade varit, hur livet hade sett ut om allt som hände för länge sedan vart annorlunda. Om jag inte varje dag, inom en diffus tidsram på runt åtta år, behövde mötas av pikar och skratt. Om jag inte mitt i allt blivit lämnad. Om jag inte hade behövt uppleva frustrationen över att ingen lyssnade på mig. Om de andra hade insett att det inte var så oskyldigt som det såg ut. Om de reagerat och gjort något åt det. Plågsam tanke. Om de bara visste vad det förde med sig, hade de stannat upp då, lyssnat? Ångrat sig? Om de visste att deras handlingar skulle spela roll, även när allt var glömt? Idag har de glömt, men det har inte jag.

Allt spelar roll, det rotar sig så djupt. Kanske var jag ett enkelt offer, kanske skulle jag bara skitit i allt som de sa. Kanske gjorde jag det till viss del, för det är inte mycket jag minns. Jag står kvar här, enbart med minnesfragment och en raserad självkänsla. En osäkerhet över allt annat. En hjärna som går på högvarv dygnet runt, som aldrig riktigt får ro, som tror att precis allt spelar roll. Ögon som inte riktigt vågar möta andras, som allt som oftast stirrar ned i marken. Kritiska, som aldrig, aldrig någonsin, blir nöjda.

Det var det som blev kvar. Undran, osäkerhet, rädsla. Och tomheten, som hotar att kväva mig varje gång den dyker upp. Som nu.

4 kommentarer:

  1. åh, det är äckligt så mycket man känner igen sig! Du lyckades sätta ord på den känslan jag aldrig kunnat identifiera eller beskriva!
    Tack <3 hoppas du mår bättre, du är värd så mycket

    SvaraRadera
  2. sv:ja det där med vit bakgrund ändrade jag så det blev mycket bättre ! Men sen tror jag inte det har med RSS att göra för jag provade att göra om bakgrunden i paint, alltså förstora bilden så den blev mycket större och så satte jag in den istället, men bilden blev lika liten på bloggen fast bilden egentligen var större, hur går det ihop? :O
    för det ska ju inte anpassas efter min lilla laptop, det borde väl gå att se på en normalstor skärm? Nu är liksom bilden jätteliten ..:S

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har följt din blogg ett bra tag nu och jag beundrar verkligen ditt kämpande. Under tiden som jag följt dig har jag själv blivit bättre. Jag hoppas verkligen att du blir helt frisk en dag. Hör gärna av dig om du vill. Krya-på-dig-kramar

    SvaraRadera
  4. sv: jo jag vet. bara det att jag vanligtvis brukar gå ner flera kg när jag tränar eftersom jag svettas så mycket att jag kan krama ur kläderna sen.
    jag går alltid upp MER än det jag äter/dricker väger. det är det som är så himla konstigt.

    SvaraRadera