Recept - matlagning

måndag 10 januari 2011

Min mat en nästan helt vanlig dag.

Min man har fått för sig att jag äter lika mycket som hans katt. Han har fått för sig att jag äter jättelite, fastän jag inte gör det? Inte längre i alla fall. Så idag skulle jag visst ta kort på all mat. Wtf? Såhär ser i alla fall en vanlig dag för mig ut när jag vågar äta. Vet inte om jag ska skämmas eller inte, kan liksom inte avgöra om jag tycker att det är mycket, lite eller lagom...


Frukost. En portion rågflingegröt med torkade jordgubbar och färska hallon (de började brinna i mikron också, gulligt) och lite mjölk på. Vaniljte och en macka med philadelphia 5%, rökt kalkon, kruksallat och röd paprika.


Lunch. Oxstek med potatis. Smakade verkligen vidrigt, papper typ, så jag åt inte så mycket. Brukar äta mer än så. Potatisen gick inte ens att äta... Lunchen brukar vara svår att äta då vi inte får ta mat själva (vi får mat på en "restaurang") = oftast EXTREMT stora portioner. Till och med killarna i klassen tycker att de är stora liksom.


Mellanmål. Magkatarren hälsade på lite försynt, så tog ett äpple när jag kom hem från skolan. Gör det ibland när jag känner för det men brukar inte vara så hungrig.


Middag. Pappa lagade maten, orkar inte bry mig om att han slänger i ett kilo smör i stekpannan. Blev en bit korv, köttbullar, lite potatismos, typ tre morötter (jag ÄLSKAR kokta/ungsbakta/wokade morötter...), bostongurka, smörgåsgurka och senap. Märks det att jag gillar att äta lite grann av flera olika saker eller? Många smaker ska det vara!


Kvällsmat. Mer än vanligt dock eftersom att jag var jättehungrig efter ett badmintonpass med pappa. En pannkaka, jordgubbar, en klick vaniljkesella, en skorpa med messmör. Brukar ta typ en macka och lite sockerfri kräm eller naturell yoghurt med frukt och müsli. Åt några nötter + en chokladpralin lite senare.

Ni får gärna tycka att jag är en gris. Jag kunde inte bry mig mindre. Vet dock inte vilket håll jag ska skämmas åt, om jag äter för lite eller för mycket... Jag äter typ såhär (vanligtvis mer till lunch, tyvärr inte tillräckligt med kolhydrater) varje dag och mår bra av det och slipper gå hungrig. Låta mat stanna lite utanför tankarna helt enkelt. Känns bra att jag direkt kunde återgå till rutinerna utan att det ens var jobbigt. Blogspot förminskade bilderna och jag orkar inte ändra så ni får leva med att det inte blev så fint.

9 kommentarer:

  1. Ja egentligen är det ju för lite. Om man jämför med hur man egentligen-egentligen ska äta. Men hur många äter egentligen så som man verkligen ska? Jag känner ingen.
    Jag tycker att det ser ganska bra ut ändå.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att det är sjukt svårt att avgöra vad som är mycket/lite/normalt men jag som ser detta utifrån ser att det är lite lite jämfört med "medel". Jag tycker det är grymt modigt av dig att lägga upp bilderna. Keep up the good work! /Amanda

    SvaraRadera
  3. Alltså jag förstår ju att din kille tycker att det är lite om han ser de här fotona. Men det är ju svårt att veta hur mycket lunch du brukar äta och så.
    Jag tycker det är intressant att se hur andra äter, just för att man inte vet själv om man äter lite eller massor. Jag tänker att frukosten såg lagom ut (och god!). Lunchen såg ut som om du bara åt salladen, fast kanske en bit oxstek också? Men ja, för lite (men shit vad mycket potatis ni fick, haha). Middagen såg jäääättelite ut, särskilt med tanke på hur lite lunch du åt. Om man tänker bort grönsakerna, som i princip inte innehålller någon energi, så är det ju inte någon "normal"portion direkt. Kvällsmålet ser också lagomt och gott ut. Och du verkar äta varierande mat, det är ju bra.

    Vet inte om du ens vill ha kommentarer på detta, men det är i alla fall såhär jag tänker när jag ser bilderna.
    Jag hade helt klart behövt ett ordentligt mellanmål mellan lunchen och middagen i alla fall, för att inte bli jättehungrig.

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med Nea. Gillar frukosten, lunchen var bara grönsaker.. Mellanmålet (ett äpple) skulle jag nog säga är alldeles för lite (om du vill hålla en stabil vikt).. Och sedan är middagen pytte, verkligen, eftersom grönsaker inte alls ger mycket energi.

    Som en halv dag för mig ungefär. Sedan att jag endast lyckades gå upp 0,5kg på tre veckor på min kost, det är ett under..

    SvaraRadera
  5. Tehe, jag vill inte leka moraltant, men med tanke på att det där är vad du äter (trots mer till lunch) är jag inte ETT DUGG förvånad över att du går ner i vikt heller.. För det har du skrivit att du gör lite hursomhelst, när du inte tänker på det? ;) Och sedan vänjer man sig vid mängder, så om man äter så lite som du gör under tillräckligt lång tid, så tror kroppen att den inte "behöver" mer. Blir avtrubbad.

    Jag förstår att det är lättande för dig, och kanske lite belönande att se att siffrorna minskar utan ansträngning.. Men fall inte för djupt, okej? Försök ta hand om dig själv, och din kropp. Jag vill inte se dig bli så svag att du inte orkar ta dig upp igen sedan.

    SvaraRadera
  6. Erika, jag vet att du VET vad som är rätt, och vad som är förnuftigt att göra. Jag har följt dig i snart 1,5 år, så jag vet om dina kullar och dalar. Just nu känns det bara som att du stannat upp, gett upp, och valt att komma så lågt du bara kan utan få det att anses som "skadligt". men sanningen är att det är skadligt, skadligt mot dig själv.

    Rutiner är bra, så länge dessa innebär att de är sunda rutiner. Du äter regelbundet, och det innebär en stor eloge. Dock tycker jag definitivt du borde öka lite - trots att det kanske inte verkar farligt just nu, så kan det dippa väldigt snabbt. Speciellt när man, som vi, inte har några marginaler nedåt.

    SvaraRadera
  7. hjälp, det där ju rena svältkosten! och dessutom om du är aktiv under dagen och sen tränat.
    långt ifrån fullfärdig mat för att ens hålla sig viktstabil

    varför bara light och kalofritt dessutom? äckligt och tillsatta kemikalier.

    du kan väl ändå inte på allvar tro att det där är nog för att hålla organen fungerande ens??

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det ser normalt ut, fast nu när de andra kommenterarna säger att det är väldigt lite börjar jag ifrågasätta mitt eget synsätt lite... men normala portioner är ju så mycket eller lite som du mår bra utav, inte vad någon annan säger är "normalt", så länge man mår bra gör man nog rätt :)

    SvaraRadera
  9. Här uppnådde du nog knappt 1000 kcal. Närmare 900 (kollade för skojs skull) Är det inte det dubbla man ska äta? Kram

    SvaraRadera