Recept - matlagning

måndag 31 januari 2011

Muntert värre

Idag är en sån där dag när precis allt suger. Känner mig så brutalt värdelös, äcklig och ful. Som om själen ersatts av ett stort, svart, sugande hål i mitten av lungorna. Att samtidigt som tårarna bränner bakom ögonlocken, och klumpen i halsen skaver som glasskärvor, försöka förstå obegripliga fysikformler. Allt snurrar ihop till en gröt i huvudet och fy fan vad du är dålig som inte kan klara G-uppgifterna ens? Fysik B nästa år, det lär ju gå som en dans. Inte.

Alla tankar bara exploderar. Kedjereaktioner som aldrig tar slut. Förstår inte ens att jag försöker, det kommer inte spela någon roll ändå. Prestationsångesten kväver inte bara lusten att lära, den förstör också möjligheterna till en lyckad framtid. Den förstörde min högskoletid, den förstör min gymnasietid och min nutid och den kommer förstöra min jävla framtid, om jag ens har någon. Frågan är ju om man ens vill veta vad den har att bjuda på när allt blir såhär stup i kvarten. Kolsvart, sylvass ångest. Återgår till att försöka läsa om tryck och pascal i fysikboken. Arean genom kraften. Som ångest. Ibland känns den inte så mycket, utspridd, fram tills den koncenterar sig till en punkt och genomborrar en med hänsynslös kraft.

Jag efterfrågar bara lite rutin, lite regelbundenhet, är trött på att jämt undra. Mår jag bra eller dåligt? Bra och dåliga dagar. De bra dagarna är så bra att jag funderar på om ångest ens kan finnas och de dåliga är så dåliga att man frågar sig om de bra dagarna verkligen är, eller om de bara är illusion. Jag är så jävla trött på det här nu. Låt mig bara slippa det någon helvetes jävla gång, snälla?

1 kommentar:

  1. Faktiskt, det psykadeliska ruset är det bästa ruset enligt mig... Kanske inte lät så på det där inlägget, men då beskrev jag ju också en gång då jag tagit 3ggr den normala dosen.

    Jag tyckte också att det var skrämmande innan jag testatde, nu är jag riktigt glad för att jag vågade försöka. Då man dricker alkohol tappar man omdömet och "försvinner in i ett sudd", om du hänger med? Med svamp är man sig själv, men verkligheten och hur man förhåller sig till denna förändras (och som blir man glad och euforisk också, då). Heh, nu ska jag inte göra (mer) reklam här men det är en upplevelse.

    Har du någon klasskamrat som är duktig på fysik som kan hjälpa dig? Med lite hjälp går allt enklare och med ökad förståelse kommer ökat självförtroende. Tänk på att högre betyg INTE gör dig till en bättre person, lika lite som ett lägre betyg gör dig till en sämre person.

    SvaraRadera