Recept - matlagning

onsdag 19 januari 2011

Typiskt att det ska vara så gott, va?


Jag vet inte om jag fått fnatt, eller om det beror på min bortfallsblödning (låtsasmens?) men jag har fastnat för jordnötssmör. Det absolut mest kaloririka pålägget man kan hitta, förutom äkta smör då. Tur att det smakar så mycket att man bara behöver lite... Har cravings efter det konstant. Rätt jobbigt. Hatar cravings, oavsett om det är cola zero eller choklad. För övrigt blev jag 1050 kr rikare idag, plus att jag betalade av en skuld på 2400. Sjukt värt. I helgen ska jag ha kul, och nästa helg trillar ytterligare nästan 2000 in på kontot. Cashflow!

På tal om det där med mens... Eftersom att jag äter p-piller och har gjort det i snart 2,5 år, hur sjutton vet man om man skulle ha mens om man inte äter dem? Sluta äta är inget alternativ förstås. Det kan dessutom ta ett tag innan den kommer tillbaka då. Brukar göra det efter "avslutad behandlning".

Och en till fråga. Angående antidepp och sånt där. Huvudmedicin. Hört att folk går upp sisådär femton kilo av det. Läskigt. Tror nästan att jag skulle behöva det ibland, men vågar man gå till en psykolog? Tragiskt nog är jag hellre smal och olycklig än tjock och olycklig... Eller ja. Inte 42 kilo och olycklig om jag är lyckligare vid 46. Som nu. Fast ändå inte lycklig.

Ursäkta min bristande grammatik, men jag är hyper och trött. Godnatt.

7 kommentarer:

  1. det där om antidepp. jag har aldrig gått upp i vikt av de jag ätit. vissa går man tom ner i vikt av. så det behöver du nog inte oroa dig för.:)

    SvaraRadera
  2. Det finns antidepressiva som ges främst till ätstörda patienter som inte får en att gå upp i vikt. Jag äter Fluoxitin som är just en sådan medicin, och dessutom motverkar den hetsätningar. Jag tycker den är bra, fast för mig avtog effekten efter några månader så dosen höjdes.

    SvaraRadera
  3. Jag har undrat precis samma sak på det om p-piller om mensen. Jag har samma sak. Hur vet man, liksom?

    Och själva grejen med antidepp är väl att man inne ska vara depp när man äter dem? ;)
    Då blir det smal+olycklig kontra tjock+lycklig.

    SvaraRadera
  4. jag äter sertralin, och har gjort det ett år. har inte gått upp ett endaste kilo, gå och prova du! <3

    SvaraRadera
  5. Sv; Hm, det vet jag inte riktigt, jag antar att det är olika? Men för att få medicin utskrivet behöver du ju vara hos en psykiatriker, psykologer får ju inte skriva ut det. Jag vet dock att när jag var på HjärnHälsan i Lund som är inriktat på depressioner så var det ingen som försökte göra någonting alls åt min ätstörning. Men jag skulle inte tro att någon skulle "tvinga" dig till full on-behandling om du inte vill, snarare erbjuda dig mer hjälp om du vill ta emot den.
    Ta kontakt med psykiatrin iaf och se vad som händer. Om det inte känns bekvämt kan du ju bara tacka nej.

    SvaraRadera
  6. sv: Alltså, jag menade inte så.. Jag menade att man SLUTAR vara depp när jag äter dem. Att man inte ska vara depp när man ÄTIT dem, haha, kanske tydligare så..

    Inte för att jag haft så positiva erfarenheter av antidepp, så jag ska väl inte uttala mig. Men det är ju syftet med dem, åtminstone :)

    Hemmagjorda hamburgare är så bäst. Åh.

    SvaraRadera
  7. äter citaloperam, har inte märkt någon större viktskillnad. Det bästa är att jag slipper gråta vid matbordet och inte råkar ut för ångestattacker. Värt att prova!

    SvaraRadera