Recept - matlagning

fredag 26 februari 2010

traces.

Äntligen är det helg, äntligen kan man andas ut efter en hyfsat misslyckad vecka. Mitt humör har varit sämre än vanligt men vad ska man göra. Jag lagade precis en supergod middag. Jag älskar att man känner sig så duktig när man lagat mat, och dessutom är man medveten om precis allt man stoppar i sig dessutom, ännu bättre.


Tomatsås med stekt kyckling & couscous
1/4 dl couscous
1 liten Kycklingfilé (min låg på ca 75 g)
Lite smör/olja att steka i
Wokgrönsaker i valfri mängd

Tomatsåsen kan kryddas efter tycke och smak. Jag gjorde såhär;
Krossade tomater, valfri mängd beroende på hur mycket sås du vill ha
Salt
Lite chilisås
Lökpulver
Vitlökspulver
Chilikrydda
Oregano

1. Koka upp vatten, lägg i couscous och låt det svälla medan du gör det andra. Couscousen sväller jättemycket så det blir en hel del sen när det är klart. 1/4 dl är ca 60 kcal.
2. Skär upp kycklingen i små bitar och stek i lite smör.
3. Lägg kycklingen på en bit hushållspapper när du stekt klart, så sugs onödigt smör upp. Stek grönsakerna, ställ åt sidan.
4. Häll i krossade tomater i en kastrull med lite salt. Låt sjuda lite och blanda i valfria kryddor(det är bara att hälla i och smaka av) och ev. chilisås.

Tar ca 10-15 minuter att göra och är grymt gott! Plus att det är roligt att laga mat själv och få lite variation. Puss på er!


17 kommentarer:

  1. sv: mm :( det är verkligen förjävligt..

    SvaraRadera
  2. sv: jag ska verkligen försöka, jag hoppas att jag kan "stoppa det" sen innan det går för långt..

    tack för din kommentar! det är verkligen svårt ibland att se det från den ljusa sidan på egen hand, man behöver någon som säger det till en. och nu efter din kommentar så känner jag att "ja gud vad skönt att jag stod emot, tänk vad mycket värre det HADE KUNNAT VARA om jag inte slutat där utan gått ut i köket och hetsat.." så TACK:)

    SvaraRadera
  3. sv: jo. det är ris i sushi, jag äter egentligen inte ris/potatis/pasta osv, alltså kolhydrater i den formen så det är jättemycket för mig... men älskar sushi, så ibland kan jag äta det, om jag kompenserar med att träna mkt.

    SvaraRadera
  4. sv: alltså, jag tog bara bort det mesta. man får ju ändå i sig kolhydrater men försök att äta runt 20 gram om dagen. det är bara att läsa bak på förpackningen av maten så ser du hur mkt det innehåller, oftast per 100/g.
    så försöker du hålla dig till det. jag äter mest proteiner som sagt... istället för en pastasallad så ta en grönsakssallad typ. det är inte så svårt :) ät yoghurt och ägg till frukost istället för rostat bröd/bröd överhuvudtaget. typ... jag är ju så van så jag vet inte vad jag ska säga xD

    SvaraRadera
  5. Ja, nu mår jag lite bättre :)

    Take care!<3

    SvaraRadera
  6. sv: aha okej, ja bara du mår bra av det så tycker jag att det låter klokt :)

    SvaraRadera
  7. Härligt att du fick mat att låta som någonting trevligt! ;)

    SvaraRadera
  8. sv: Ja, otroligt skönt verkligen! :)
    <3

    SvaraRadera
  9. sv: Okej men det var ju skönt iaf :) stay strong!

    SvaraRadera
  10. Sv: antigen får man äta ändå eller så får man hitta något annat som är lika bra. :)
    Kommer kanske mer tips någon dag, om jag orkar samla kraft till att skrapa ihop dom.

    SvaraRadera
  11. Att laga egen mat är alltid superduperroligt. :)
    Idag är tanken att jag skall laga morotsbiffar. Skitbra - jag kommer ju veta EXAKT vad som finns i. Skönt som tusan. Då kan man njuta - och det är roligt att laga. :)
    Bra recept - ska nog prova någon gång! Låter gott.

    Och tack förresten! :)

    SvaraRadera
  12. Ska trixa och fixa med lite recept så skall vi se hur det blir. :) Meddelar senare! :)

    SvaraRadera
  13. Tack.. gud vad glad jag blev, såg inte din kommentar förrän nu. Har inte orkat med varken min egen blogg eller andras den senaste tiden. Du fick mig just att le för första gången på dagar. TACK.

    SvaraRadera
  14. Ibland behövs bara några snälla ord, ellerhur?=)

    SvaraRadera
  15. Fan vad härligt för dig!=) Det är okej, jag står på benen idag. Livrädd för läkarbesök imorgon men det kanske ordnar sig. Försöker tänka positivt!

    SvaraRadera