Recept - matlagning

måndag 26 juli 2010

beslutsångesten förstör mitt liv

Beslutsångest. Ständig beslutsångest. Skulle köpa lite naturgodis idag. Köpte inte så mycket men plötsligt kändes påsen hundra kilo tung och jag blev yr och började kallsvettas. Vid kassan sa jag bara näe, fuck that och la bort påsen. Yr. Darrig. För en liten, jävla påse naturgodis.

L: Va?
Jag: Nä, asså, det går inte.
D: Erika, du borde nog söka hjälp för dina tvångstankar alltså...
(Han sa det inte på ett elakt sätt)

Jag kan inte. Naturgodis eller godis i lösvikt när andra är med, det går inte. Jag stressar sönder och fuckar ur totalt, även om jag tar lagom lite. Men att köpa en färdig påse, det är lugnt - även om det kanske blir några gram extra. Det här är bara en av alla saker som min jävla beslutsångest förstör för mig. Helt hopplöst. Hade beslutsångest i nästan en kvart om vilken affär jag skulle handla i. Hur löjligt är inte det? De ligger i samma prisklass, den ena ligger bara lite längre bort - DIREKT så börjar Det Inre Kriget, Ana vs Me. Köpte till slut en ny påse naturgodis. 120 gram. On my own. Mycket lättare, kändes knappt jobbigt. Bara lite - det är trots allt runt 700 kcal men det skiter jag i.

19 kommentarer:

  1. Det där lät inte bra du... Måste bara lägga till ett litet FUCK YOU för att du har en storlek mindre på dina jeans än mina :( Även om mina är väldigt förstora... ÄNDÅ! :O avensjuk blir jag! :)

    SvaraRadera
  2. Tack, men samtidigt har jag redan kastat bort flera år på äsen och misslyckats en miljard gånger tidigare. Kämpa på, jag är helt säker på att du kommer att klara det en dag, du har redan kommit långt! :)

    SSRIn, som jag egentligen äter mot depressionen har hjälpt mig mycket med mina tvångstankar (även om de varit helt meningslösa i övrigt jag har knappt några problem alls med det längre och därmed går också maten mycket lättare. Det kan vara ett tips till dig, något som kan hjälpa en bit på traven? :)

    Kämpa på, Kramar!

    SvaraRadera
  3. mig fungerar det inte alls på,, försökte förut... :/

    SvaraRadera
  4. Det räcker med att gå till vårdcentralen, men ja, det samma gäller nog överallt... Gah! Det stör mig att under 18åringar inte kan söka hjälp utan föräldrars vetskap. Riktigt trist då det blir en anledning till att avstå hjälp :/

    När fyller du 18?

    SvaraRadera
  5. jag har ju nästan förlorat all från spanien :( men okejdå, allt för dig<3

    SvaraRadera
  6. Det får mig verkligen att vilja ännu mer! det ger mig en spark i baken, jag ser fram emot något! I stallet får man vara sig själv, slippa alla tankar och bara le och vara glad. att rida är ju inte bara motion, utan även faglig vistelse i friska luften vilket rensar tankarna :) Men sen så äger vi redan en häst, som jag delar med min syster, så jag antar att de tycker det får räcka för tillfället. Men det är så synd om min syster som kommit så långt nu när jag inte fått rida :(

    SvaraRadera
  7. shit, EXAKT sådär är det för mig med. helt omöjligt att köpa nåt ifall någon är med, men är jag ensam kan det gå. men ändå en massa beslutsångest; vilken butik, vilka sorter, hur mycket av varje osv... gaah.

    kämpa på!

    SvaraRadera
  8. Ahjo, jag vet ju att den egentligen gör det haha. :)

    SvaraRadera
  9. vi har olika åsikter och jag håller helt enkelt inte med dig.

    Kroppen behöver kolhyrater - ja men till en viss måtta. Tänk på hur vi ledvde på stenåldern? Vi behöver inte så mycket kolhydrater som vi faktiskt trycker i oss idag.

    SvaraRadera
  10. aha men då missförstod jag dig.
    jo sant...

    SvaraRadera
  11. Ett år är lång tid.. Det finns ingen annan som iaf du kan prata med, skolsköterska etc som håller på tystnadsplikten? Ge inte upp! Kram

    SvaraRadera
  12. Åh, som jag skrev tidigare: det är så synd att det ska vara så. Tycker att det är hemskt att vissa avstår från hjälp, för att inte oroa och tvingas berätta om problemen för föräldrar :/

    SvaraRadera
  13. Sv; Åh, jag har hört om det, men inte hittat det där jag brukar handla. Är det särskilda ställen som säljer det, eller måste jag bara hitta en affär med större sortiment?

    SvaraRadera
  14. jag överdrev ju stavningen såklart.

    SvaraRadera
  15. Sv: Helt sant! Egentligen borde det inte vara någon skillnad från att gå på toa! Inte sitter man liksom på toan för att dämpa ångesten.... =/

    SvaraRadera
  16. Sv; Ja verkligen. Jag har bara läst de hundra första sidorna, men den är riktigt bra! Kände att jag var tvungen att läsa den, eftersom så många tipsar om den :)

    SvaraRadera
  17. Sv; Nädå. Jag försöker komma ihåg att alla fixeringar är dåliga, och att det mesta jämnar ut sig i slutändan. Så om jag är sugen på mjölk till gröten tar jag det.

    SvaraRadera