Recept - matlagning

onsdag 25 augusti 2010

dödsorsak: hjärtattack

Som om rutiner skulle hjälpa. Skolans första dag är slut och jag har redan ångest över det mesta. Vad försökte jag intala mig själv egentligen? Vi har drygt en månad på oss att fixa praktikplats. Bara tanken på det får det att svindla i huvudet. En månad. Sist tog det mig över tre månader att hitta en plats och det var panik in i det sista. Dessutom måste det vara mer relaterat till intresse/spårval. Alltså måste jag hitta en plats som handlar om grafisk design eller webbdesign. Läraren pratade om att det ska vara något vi vill arbeta med i framtiden och varenda gång någon nämner ordet framtid knyter det sig i magen på mig. I framtiden. Kommer jag orka ända dit?

Det började med att vi skulle sätta upp mål. Eftersom jag gick ut ettan med full pott till ett jävligt högt pris (ni borde förstå vad jag menar), så vet jag att jag måste sänka mina krav. Det känns som det svåraste i världen. Att ens skriva orden "satsa på mvg i språk och minst vg på resten" kändes bara som tomma ord. Det kommer inte gå. Jag kommer inte kunna satsa på bara ett vg. Prestationsångesten tar kol på mig. Minsta lilla press så flippar jag ur. Bara en sån enkel sak som att skriva vad man vill uppnå på ett läsår på ett papper kändes omöjligt. Jag orkar inte med mig själv. Vad är det som hindrar mig från att faktiskt nå mina mål? Att kanske en dag kunna bli webbdesigner som jag drömmer om? Jo, min jävla, äckliga prestationsångest. Och där var den dagen förstörd.

5 kommentarer:

  1. hejar på dig! styrkekramar <3

    SvaraRadera
  2. Prestationsångest är det värsta som finns. Ändå dyker bden ALLTID upp då man ska prestera.
    Tyvärr, tyvärr, tyvärr har jag inget medicin som hjälper då jag själv söker för fulla muggar.
    Det enda jag vet att du duger preci som du är. Och hela din omgivning beundrar dig säkert som person. Det finns bara en som inte är nöjd och det är du själv! Var inte missnöjd!
    Kämpa på
    Den va jätte god=)

    SvaraRadera
  3. Sv: Haha, usch. Fattar inte varför de hittar på sådana konstiga smaker. Hur kunde deras provsmakare godkänna chokladen som god ens? Defekta smaklökar...

    SvaraRadera
  4. Usch, det där känner jag igen mig i. Det värsta jag vet är när någon frågar vad jag ska göra i framtiden. Då börjar jag fundera över det, och deppigheten kommer garanterat.

    Att tänka över huvud taget brukar leda till depp, känns det som.

    SvaraRadera