Recept - matlagning

lördag 12 juni 2010

dagens test: bovetegröt

Idag har jag verkligen överskottsenergi. När jag vaknade i morse ville jag göra allt på en gång så jag ska göra en "to-do-list" att ha när jag har tråkigt. Ska bland annat dra ihop min receptsamling till en hemsida i datorn, om jag publicerar den eller inte är en annan femma. Webbdesign-nörd som man är så gör jag det bara för skojs skull.

Började med att ta ett träningpass på gymmet, jätteskönt. Insett att jag har de svagaste axelmusklerna någonsin så jag kommer träna axlar ett tag framöver nu. Lite pinsamt bara att jag inte fattade hur maskinen fungerade så en man kom fram och hjälpte mig, jag dog lite inuti men jag tror inte att han brydde sig. Jag måste sluta vara så nojig om vad andra tänker om mig. Jag älskar att styrketräna. Det är så mycket skönare än konditionsträning.



Testade att göra gröt på boveteflingor - ½ dl boveteflingor, 1,25 dl vatten och in i micron i ca 2 minuter. Åt detta med äppelmos+kardemumma+kanel som vanligt men tror att det hade varit godare med frukt eller bär. Min första reaktion var att det blev väldigt mycket gröt. En halv deciliter gryn blev en rätt stor portion. Smaken var helt okej men jag tror inte att jag skulle välja det här före havregrynsgröt eller råggröt; den var väldigt grötig och det var inte så mycket tuggmotstånd. Ganska gott men lite trist. Ska dock ge det en chans till fast med jordgubbar eller hallon på nästa gång.

Näringsvärde i boveteflingor per 100 g
Energi 328 kcal
Protein 11,1 g
Kolhydrat 65,2 g
Fett 2 g
Kostfiber 5,8 g

Innehåller även järn, kalium och magnesium.

4 kommentarer:

  1. Det finns typ på ica och funkar kanon att göra i micron! Det är lite mildare än havregrynsgröt, himla gott faktiskt :)

    SvaraRadera
  2. då vet man att det kanske inte är lönt att testa bovetegröt :)

    SvaraRadera
  3. Dina recept är riktigt inspirerande! Själv är jag tråkig nog att äta havre/quinoa gröt varje gång jag blir grötsugen :)

    SvaraRadera