Recept - matlagning

onsdag 9 juni 2010

the day of happiness

Äntligen sommarlov. Två stipendium(fick ett på julavslutningen också) på sammanlagt 3000 kr, elva MVG, minus sju kilo, ångest i överflöd och ett förstört psyke var priset av det första året i gymnasiet. Från en, om än osäker, hyfsat livsglad tjej, till ett vrak, som kämpar för att ta sig upp. Nästa år ska jag ta det lugnare.



Idag kan jag bara glädjas. Regnet öser ner, svensk sommar i dess sanna form - firade mitt stipendium med Loka Likes Africa Melon&Baobab, Dietorelle Fruit, jordgubbar och en riktigt god lunch. Blev ett digestivekex och en liten klick glass till efterrätt också. I'm so worth it. Gud, vad underbart det är att slippa tänka på kalorier jämt.



Mjällom Paltbröd med skinka och äggvita/mjölkomelett med en massa grillkrydda på, och fullkornspasta med tomatsås, stekta morötter & paprika och köttbullar.
Underbart.

Tyvärr har jag mina problem att tacka för detta, för utan dem hade jag inte upptäckt hur otroligt roligt det är att laga mat och baka (och insett att detta är något jag faktiskt är duktig på) - och utan den extrema pressen hade jag inte kunnat prestera så bra så att jag lyckades få MVG i allt. Inget ont som inte för något gott med sig, eller hur var det?

För övrigt står vikten still, fortfarande plus ~2 kg, väger 43,8 kg för tillfället. Har granskat mig kritiskt i spegeln och kommit fram till att de två kilona bara gjort mig gott. Jag har blivit mer skärpt, jag har mindre tvångstankar, mycket mindre matångest, inget extremt sug (bara igår, jävla mens - ja, jag har mens, jag äter p-piller), och jag börjar få tillbaka mina bröst och resten av mig för den delen. Min kropp ser helt enkelt bättre ut; hade en jätteful grop i bröstkorgen som ÄNTLIGEN börjar försvinna lite. Glad tjej idag!

11 kommentarer:

  1. GRATTIS! Gud vad duktigt av dig! :D Vad för skola/linje går du på? Sån där lyx fanns inte på min gamla gymnasieskola.

    Bra betyg är i gymnasiet är jätteviktigt, så att man får en bra kunskapsmässig bas och får bra förutsättningar att komma in på den universitetsutbildning man vill. MEN bra betyg tjänar ingenting till om man mår dåligt och inte orkar med livet... En mkt svår och komplex balansgång!

    Gör alltid ditt bästa i skolan men glöm för den sakens skull inte bort att betyg egentligen bara är lite bokstäver och siffror på ett papper - livet är här och nu!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att det går bra för dig nu. Man blir så glad av att läsa sånt här. Och jag blir verkligen peppad att fortsätta äta vettigt.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fint! Maten ser också god ut! Keep it up! :)

    SvaraRadera
  4. Grattis! Duktiga tjej <3 Från och med nu är du min idol och förebild!
    Tusen, tusen kramar!

    SvaraRadera
  5. Gud vad roligt att höra att du gör framsteg, blir verkligen glad för din skull!

    SvaraRadera
  6. Vad underbart ändå, man mår så bra av att inte tänka så jävla mkt. Men för mig går det fram och tillbaka hela tiden. Ibland är jag på botten, men ibland klarar jag av att tänka "du kommer inte bli fet, du kommer inte gå upp!". Det finns tillfällen då jag inte tänker alls och faktiskt njuter utan hets eller någonting, knappt någon ångest efteråt heller.

    Det borde vara så varje dag.

    SvaraRadera
  7. Grattis till de underbara betygen. Du är ju sjukligt begåvad tjejen! <3 lunchen såg god ut! keep on fighting my friend :) glöm inte ta det lugnt nu i sommar. kramar<3

    SvaraRadera
  8. Grattis, till alla framsteg och allt annat.. :) Maten såg verkligen god ut!

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Grattis! De kommer gå bra för dig, det vet jag <3

    SvaraRadera
  10. Du är väldigt duktig, grattis till stipendiet!
    Kul att läsa om andras framsteg! :)

    SvaraRadera