Recept - matlagning

fredag 11 juni 2010

dagens test: råggröt

Jag älskar verkligen gröt. Jag äter havregrynsgröt till frukost varenda dag, men efter en titt i skåpet hittade jag en massa olika gryn och flingor. Omväxling förnöjer tänkte jag, så av ren nyfikenhet ska jag alltså testa att göra gröt på följande; boveteflingor, dinkelflingor, hirsflingor och rågflingor. Idag blev det rågflingegröt. Grötfanatiker som jag är så tänkte jag dela med mig av detta så nu slipper ni läsa om mina känslor för en dag. ;)


Dagens frukost - och det obligatoriska chokladkaffet är givetvis med.

½ dl rågflingor (ca 20g) + 1 dl vatten - 2,5 min på högsta effekt i micron, avnjuts på samma sätt som med havregrynsgröt - i mitt fall med äppelmos, kardemumma och en massa kanel förstås. Det var riktigt gott, minst lika gott som havregrynsgröt - kardemumman blev verkligen pricken över i, och det går för övrigt att äta tillsammans med kanel på allt som är gott med kanel. Äpplen till exempel. Så sjukt gott!

Näringsvärde i rågflingor per 100 g
Energi 300kcal
Protein 10g
Kolhydrater 59g
Fett 2,5g
Kostfiber 14g

Innehåller också vitamin B6, fosfor, järn, magnesium och zink. Inget dåligt sätt att börja dagen på med andra ord.

8 kommentarer:

  1. Jag älskar rågflingegröt. Tycker nog mer om det än havregrynsgröt för det mesta. Den blir inte lika slemmig riktigt.

    Fast jag har aldrig haft kanel eller kardemumma på gryn- eller flinggröt. Kanske borde prova det. Har alltid bara mjölk, och ibland socker.

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut ;D Vilket är godast? Det eller havregrynsgröt?

    SvaraRadera
  3. sv: okej tack :)

    åh spännande, vilket var godast då?

    SvaraRadera
  4. Tack för bloggtipsen. Ska kolla upp dem ikväll. Känner att jag borde ersätta en del pro ana-bloggar jag följer med bli frisk-bloggar.

    SvaraRadera
  5. Det borde du verkligen göra, de är fantastiska! :D

    Åh jag älskar också gröt, speciellt rågflinge! Hemma brukar jag äta havre/quinoagröt, finns färdigt att köpa, himla gott!

    SvaraRadera
  6. Hur lång är du? :)

    SvaraRadera
  7. Har på sista tiden börjat gilla gröt.
    Rågflingegröt låter gott, ska nog ta och köpa ett paket rågflingor och testa det någon dag. :)

    Sv: Hatar sådant! Svårt att få tag på torkad frukt som inte innehåller konserveringsmedel, socker eller något annat dåligt. Bättre att torka frukt hemma själv, old-school style. ^^
    Och jag är likadan när det gäller stress, kan verkligen inte hantera det.

    SvaraRadera