Recept - matlagning

torsdag 3 juni 2010

solsting och för mycket tankar

Den här sommaren kommer bli bäst. Jag bara vet det. Ana kommer inte sätta stopp för mig. Jag hade en av de bästa dagarna i mitt liv igår, jag vet inte vad det var som gjorde det så speciellt men det var helt enkelt bara helt underbart. Jag grillade i Slottsskogen med ett antal vänner, känner visserligen inte alla så väl men jag kände att jag verkligen kunde vara mig själv med dem. Det är verkligen en befriande känsla.

Det känns på något oförklarligt vis att jag har hittat mig själv. I alla fall har jag hittat vilka vänner som verkligen betyder. Det känns verkligen bra, som om en stor tyngd har lättat från mitt hjärta. Bara sådär lycklig utan någon egentlig anledning, bara sådär lycklig så att man inte vill sluta le, som att inget spelar någon roll. Jag samlar kraft, för att till slut slå mig fri.

Men nya tankar föds hela tiden, och jag tänker för mycket. Jag vill ha en diagnos, men jag vågar inte. Jag vet att man får humörsvängningar av svälten, men ändå finns tanken att det kanske är något annat, manodepressivitet i en inte så extrem form? För även i de perioder då jag faktiskt äter normalt och så att kroppen får det den behöver, så kan jag fortfarande ha humörsvängningar - ena dagen är jag helt euforisk för att nästa vara så deppig att jag knappt orkar gå upp ur sängen. Ett exempel är perioden mars 08-oktober 09, då jag åt ordentligt och var något kilo från normalvikt, ändå mådde jag riktigt dåligt periodvis.

Jag har fastnat, hönan eller ägget, är manodepressionen en del av ätstörningarna, eller är ätstörningar en del av manodepressionen? Ju mer jag läser om depressioner, desto mer känner jag att det stämmer för jag vill inte gå ned i vikt. Det är som att så fort jag mår dåligt, då vill jag gå ned för att jag tror att jag mår bättre av det (dvs när jag är på normalvikt), men jag gör inget aktivt av det; dieter, tränar mer osv, utan jag fortsätter äta normalt - som om viktnedgångsviljan är en biverkning av att jag är nere, för att just vikten är inte det som tar upp tankarna. Det är fortfarande så. Det handlar inte om vikt för mig egentligen.

"Hos en del anorektiker kvarstår eller till och med ökar nedstämdheten, trots att näringstillståndet förbättras. Det beror ofta på en samtidig depressionssjukdom. Ibland har depressionen börjat före ätstörningen, ibland kommer den efter det att ätstörningen börjat. En del av de som blivit friska från sin ätstörning utvecklar dessutom en depression efteråt, något som kan vara en följd av den kraftiga påverkan på både kropp och själ som ätstörningen medfört. [...] Det är mycket viktigt att man behandlar depressioner i samband med ätstörningar. Obehandlad depressionssjukdom är en vanlig orsak till att själva ätstörningen inte blir bättre, trots omfattande och långvariga behandlingar." (källa)

Jag vill ha en diagnos. Men hur?

6 kommentarer:

  1. Min anorexia kom till större del till på grund av aptitlöshet under depression jag gick in i... Knäppt va? Depressionen blev ju knappast bättre av att jag slutade käka.
    Ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är som taget ur mitt huvud. Och jag hatar det. Jag hatar att jag misstänker samma sak om mig själv. Manodeprissiv, men inte SÅ extremt. Finns det inget namn på något mitt emellan, eller är det ÄS fel? Jag bara vet inte, och vet inte om jag vill veta. Jag kan vara normalglad ena veckan (som nu, känner mig lycklig) men sedan orkar jag ingenting och är helt apatisk.

    Och jag har "forskat" så mycket om det, och ALLT stämmer ju för i helvete. Det skrämmer mig. Plus att man inte kan berätta för någon... Ingen fattar ju, varför skulle jag må dåligt? Ingen "normal" person förstår tankarna bakom en ätstörning. Jag känner mig så självisk, varför skulle JAG må dåligt? Jag har det ju så bra - men är fylld av hjärnspöken som gör mig blind

    I' tired of this shit.

    SvaraRadera
  3. Du går väl och pratar hos någon? Bolla dina tankar med den personen (det är det de är till för). Förklara hur du tror att det ligger till. De kan hjälpa dej. Kom igen nu!

    SvaraRadera
  4. Tack, jag måste ta hjälp nu. Har insett att jag verkligen inte klarar det själv.

    Vad skönt att ha hittat såna vänner! Jag och mina vänner har ett jävligt ytligt förhållande och jag litar inte på dem för fem öre. Lite småtrist.

    SvaraRadera
  5. Ring vårdcentralen, eller prata med er skolsköterska? Jag vet att du inte vill att dina föräldrar ska veta, men snälla ta tag i allt så fort som möjligt. Det blir inte bättre av att vänta. Kramar :)

    SvaraRadera
  6. jag tror oxå att det bästa är att prata med någon. jag själv gick omkring i flera år deprimerad utan någon diagnos. nu pratar jag med psykolog regelbundet o äter anti-depressiva. jag tror att medicin absolut skulle kunna hjälpa dig lite.

    SvaraRadera