Recept - matlagning

söndag 2 maj 2010

som bambi på hal is

Ljuset återvände idag. Solen sken, det luktar sommar, varmt gräs, fågelkvitter, blommor. Sträckläste Jätten i spegeln och spelade Nintendo DS, gick en liten sväng till gymmet, var hemma och bara fanns till. Mina föräldrar var inte hemma, så det var alldeles tyst och lugnt.

Jag förvånade mig själv. Jag åt mig mätt innan jag gick till pojkvännen - men fick inte panik som jag vanligtvis har fått för jag åt för snabbt, hade jag ätit i normal takt hade jag inte varit såhär mätt så det är ingen fara.

Det känns bra idag. Jag har inte haft ett behov av att veta exakt hur mycket kalorier jag har ätit. Samma sak igår. Sjukt skönt. Jag märker att mitt matschema, dvs att äta på regelbundna tider, fungerar.

  • Jag tänker klarare och är inte lika seg i huvudet.
  • Hungern kommer när jag vill att den ska komma.
  • Jag har inget sug på kvällarna = jag äter inte för mycket.
  • Jag har inte ångest varje dag.
  • Kaloriräknarbehovet är inte lika starkt - jag äter ju ungefär samma mängd även om jag inte räknar så noggrannt.
  • Tankarna kretsar inte fullt lika mycket kring mat.
    - men jag har ännu inte gått upp i vikt.

Satte mig och skrev en lista på alla fördelar jag kunde komma på med att gå upp i vikt. Det blev en hel sida med fördelar. Jag ska posta den någon dag.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du jobbar dig till att bli frisk! Det är ju klart att du fixar det! Små framsteg leder till stora framsteg i längden :) Jag tror också att det vore bra om du postade den listan så att alla som brottas med denna sjukdom och någonstans vill bli friska kan känna sig lite motiverade. Folk tror alltid att det är så jäkla hemskt att gå upp i vikt, men att gå upp i vikt behöver inte betyda tjock. Att gå upp i vikt kan för många betyda ett normalt och fundgerande liv. :)

    SvaraRadera
  2. Är den boken bra? Är lite sugen på att läsa den:]

    SvaraRadera